—του Νίκου Βατόπουλου—
Πολλές φορές, αν όχι πάντα, όταν περπατάω στην Αθήνα φέρνω στον νου τα κτίρια που υπήρχαν στη θέση όσων βλέπω. Είτε από μνήμης είτε από φωτογραφίες, τα κτίρια εξαϋλώνονται και άλλα έρχονται μπροστά σε ένα διαρκές πρότζεκτ προβολής, μετάθεσης, αντιπαράθεσης και σύγκρισης. Ενίοτε, βάζω στη θέση όσων βλέπω κτίρια που θα ήθελα να είχαν χτιστεί, αλλά και αυτή η διαδικασία, ώς ένα βαθμό, μεταβάλλει την πόλη σε ένα νοερό σημειωματάριο ιδεών.
Το κάνω πάντα στη Βασιλίσσης Σοφίας, ίσως γιατί εκεί η θυσία τόσων εξαίρετων μεγάρων κρίθηκε εκ των υστέρων ως μία συμβολική στροφή στον αστικό πολιτισμό της πόλης. Το ίδιο ισχύει και για την Αμαλίας. Έτσι, όταν στάθηκα στη γωνία Βασιλίσσης Σοφίας και Νεοφύτου Βάμβα, έφερα και πάλι στον νου τον Τσαρούχη.
Ίσως γιατί τον είχα νωπό στη σκέψη, λίγο με την έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη, λίγο με σκόρπια διαβάσματα, με πιο πρόσφατη την αναφορά σε αυτόν στο βιβλίο του Γιάννη Ευσταθιάδη «Κλεινόν» (εκδ. Μελάνι). Ο Τσαρούχης είχε ζωγραφίσει, ανάμεσα σε άλλα, και τη γωνία αυτή, όπου ώς τη δεκαετία του 1960 έστεκε περικαλλής η πρώην οικία Συριώτη – Εμπειρίκου που μετέπειτα συνδέθηκε με τα βιώματα χιλιάδων παιδιών ως Σχολή Μακρή και Παναγιωτόπουλου. Λίγο πριν κατεδαφιστεί, μία ατμοσφαιρική φωτογραφία του αρχοντικού, τυλιγμένου στον κισσό, πίσω από τους φοίνικες, είχε περιληφθεί στο αξεπέραστο «Η Νεοκλασική Αρχιτεκτονική στην Ελλάδα» της Εμπορικής Τραπέζης (1967).
Πάντως, παρά το γεγονός ότι με τα χρόνια η ίδια η ιδέα περί νεοκλασικής πόλης ωρίμασε, εμπλουτίστηκε και εισήγαγε ρεαλισμό εις βάρος του δράματος, η τσαρουχική ιδέα για το νεοκλασικό σπίτι δεν βρήκε ανταγωνιστή. Η σύλληψη της νεοκλασικής πόλης από τον Τσαρούχη ήταν ίσως η πρώτη μαζική νομιμοποίηση της παλιάς Αθήνας, η πρώτη πράξη για την οικειοποίηση του νεοκλασικισμού σε ένα νεοελληνικό υπαρξιακό δράμα με δόσεις μικροαστικού μεγαλείου και οικογενειακής ασφυξίας. Υπήρχε στοιχείο θεάτρου και ατμόσφαιρα σκηνής.
Στην πλατεία Συντάγματος, θα δω πάντα, κι ας μην υπάρχει από το 1957, την οικία Καλλιγά στην Καραγεώργη της Σερβίας, έτσι όπως την είχε ζωγραφίσει ο Τσαρούχης, όπως και το καφενείο «Παρθενών» στα Χαυτεία ή το «Νέον» στην Ομόνοια, ή τα σπιτάκια στο Γκάζι ή στο Λαύριο. Η τσαρουχική Αθήνα είναι μία ολόκληρη ιδέα. Μία θεατρική πράξη.
Πηγή: Η Καθημερινή
* * *
Εδώ άλλες αναρτήσεις από την κατηγορία Copy-paste
Στο:Copy-paste Tagged: Γιάννης Τσαρούχης, Η Καθημερινή, Νίκος Βατόπουλος, Οικία Συριώτη-Εμπειρίκου
from dimart http://ift.tt/2jWFgM8
via IFTTT
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου