Πέμπτη 15 Φεβρουαρίου 2018

She Bop

Αυτό δεν είναι τραγούδι #1273
DJ της ημέρας, ο Αργύρης Μεθωνίτης

«Η Cyndi Lauper ήρθε για να μείνει. Αντίθετα, τη Madonna κανείς δεν θα τη θυμάται σε έξι μήνες». Έτσι έλεγε το 1985 στο περιοδικό Time o έγκριτος δημοσιογράφος Paul Grein. Αυτά έχουν οι προβλέψεις: ποντάρεις κι όπου κάτσει η μπίλια. Και συνήθως η μπίλια κάθεται στον άξονα των z, για να το θέσω κοσμίως.

Τελικά, η Madonna αποδείχτηκε ανθεκτικότερη κι από ιό που μεταλλάσσεται (κι αυτό το λέω με σεβασμό: επαγγελματικά μιλώντας, της βγάζω το καπέλο), ενώ της Cyndi το άστρο έδυσε νωρίς – κι αν δεν έδυσε εντελώς, κατασκήνωσε μόνιμα στη δύση, που είναι κάτι ακόμα χειρότερο για ορισμένες ιδιοσυγκρασίες.

Και όμως, το 1983, τότε που ξεκίνησαν και οι δύο, οι πιθανότητες ήταν υπέρ της Cyndi. Τη θεωρούσαν πιο «βαθιά» (όχι στα άπατα, αλλά ούτε κι εκεί που σκάει το κύμα) από τη Madonna, είχε καλύτερη φωνή, έγραφε η ίδια μέρος του υλικού της. Και –κυρίως– αρχικά πουλούσε περισσότερο. Ο πρώτος της δίσκος, το Shes So Unusual (1983) είχε βγάλει πέντε μεγάλες επιτυχίες στα 45άρια. Μία από αυτές θ’ ακούσουμε απόψε, το «She Bop».

Το τραγούδι προκάλεσε διαμάχη (συνέπεια της οποίας ήταν να «κερδίσει» ένα από τα πρώτα αυτοκόλλητα «parental advisory / explicit content» στην ιστορία της δισκογραφίας) γιατί πραγματευόταν ένα θέμα ταμπού: τον γυναικείο αυνανισμό. Οι στίχοι δεν ήταν φόρα-παρτίδα προκλητικοί, αλλά δεν ήθελε και πολύ για να πιάσεις το νόημα. Σταχυολογώ από τον αφρό:

Im picking up good vibration (λέει, ξεφυλλίζοντας ένα ύποπτο περιοδικό με ημίγυμνους άντρες)

και:

I want to go south and get me some more (στο νότο· δηλαδή χαμηλά, πιο χαμηλά, εκεί που ο ήλιος παθαίνει λαλά)

και:

They say I better stop or Ill go blind (τυφλώνει, έτσι λέγανε· πάντως εμείς δεν είδαμε τίποτα)

και:

I cant stop messin with the danger zone (διακεκαυμένη ζώνη· το πιάσαμε το υπονοούμενο, εντάξει – όχι κυριολεκτικά, όχι εμείς, αλλά κάποιος το έπιασε τέλος πάντων)

αλλά:

Aint no law against it yet (όχι ακόμα τουλάχιστον – «κάτω τα χέρια από τα χόμπια μας!»)

Δεν υπάρχει αμφιβολία για τι πράγμα μιλάει το τραγούδι. Η Lauper δεν το παραδέχτηκε ποτέ ρητά (γιατί αλλιώς το τραγούδι δεν θα παιζόταν στο ραδιόφωνο και κατά συνέπεια δεν θα πουλούσε όσο πούλησε), αλλά τι κάνει νιάου-νιάου στα κεραμίδια; (Κι άλλο σεξιστικό υπονοούμενο, έτσι; Να τα λέμε αυτά!) Πολύ προχωρημένο το θέμα για την εποχή του (για κάθε εποχή, έχω την εντύπωση). Κι αν βάλουμε στην εξίσωση και το πρώτο 45άρι από τον ίδιο δίσκο, το «Girls Just Want to Have Fan», η pop της Cyndi Lauper είχε σηκώσει μπαϊράκι. Δεν είναι ν’ απορεί κανείς με την επιτυχία της στα μέσα των 80s: έλεγε!

Από την άλλη, η πιτσιρικαρία που χόρευε ξέφρενα το «She Bop» ίσως να μην έπιανε το νόημα απολύτως, αλλά όπως και να το κάνεις το μήνυμα «the benefits of (female) masturbation» ήταν έμμεσο πλην σαφές: κάτι θα πιάνανε, δε μπορεί! Αυτό ενισχύεται κι από το κλιπάκι προώθησης που παιζόταν του σκοτωμού από το αλήστου μνήμης MTV. Δεν θα πω άλλα γιατί δεν είμαι μαρτυριάρης. Δείτε το μόνοι σας και προσπαθήστε να αποκωδικοποιήσετε τα ευρήματα που υποστηρίζουν τους (όχι και τόσο κρυφούς) υπαινιγμούς στους στίχους. Αν βέβαια, στο μεταξύ, δεν σας αποσπάσει την προσοχή η αισθητική των 80s. (Γιατί, εδώ που τα λέμε, υπάρχουν τρόποι και τρόποι για να τυφλωθεί κανείς.)

* * *

Κάθε βράδυ, ένας συνεργάτης ή φίλος του dim/art διαλέγει ένα τραγούδι — ή, μάλλον όχι• αυτό δεν είναι τραγούδι, ή δεν είναι μόνο ένα τραγούδι: είναι μια ιστορία για ένα τραγούδι. Στείλτε μας κι εσείς ένα τραγούδι που δεν είναι τραγούδι στο dimartblog@gmail.com.

* * *

Εδώ άλλα τραγούδια που δεν είναι τραγούδια

Το dim/art στο facebook

Το dim/art στο twitter

instagram-logo

img_logo_bluebg_2x



from dimart http://ift.tt/2o2If6e
via IFTTT

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου