Πέμπτη 28 Μαΐου 2015

Αντίο Μαίρη Έλεν Μαρκ

Mary Ellen Mark

—της Stucano CLoser—

Μια παθιασμένη, σπουδαία εκπρόσωπος της φωτογραφικής τέχνης έφυγε από τη ζωή. Η Αμερικανίδα Μαίρη Έλεν Μαρκ πέθανε τη Δευτέρα 25 του μήνα στο Μανχάταν σε ηλικία 75 ετών. Αν και σοβαρά άρρωστη, δούλευε σχεδόν μέχρι την τελευταία μέρα. Για τη Μαρκ, η φωτογραφία ήταν χαρά και πάθος. «Ήταν συγκλονιστικό όταν πρωτοβγήκα για να κάνω φωτογραφία δρόμου — η αίσθηση τού να ψάχνεις ανά πάσα στιγμή αυτό που μπορεί να συμβεί», έλεγε.

Νέα Υόρκη:

200J-048-24A 202E-008-019 205K-007-34A 223X-057-033 225Z-074-004 229V-008-008 239D-022-023 401Y-021-019 402J-019-016 402L-010-025 402L-017-02A 404Y-022-007 405H-024-012 406O-030-013 409K-016-069 409U-020-018 411W-003-011 412F-002-008 412F-003-002 412U-014-016 412V-008-024 604I-261-15B 604I-333-024 705K-003-009 705S-007-007

Πράγματι, η Μαρκ φωτογράφισε πρόσωπα σε δρόμους πάμπολλων χωρών. Πρόσωπα ανθρώπων κοινωνικά απόβλητων, των πιο άτυχων της ζωής. Πόρνες, τοξικομανείς, άστεγοι, παιδιά του δρόμου αποτέλεσαν τα οικουμενικά της θέματα. Αλλά η Μαρκ δεν αρκέστηκε ποτέ στην απλή αποτύπωση. Ήταν πασίγνωστη η σχέση που ανέπτυσσε με τα πρόσωπα που φωτογράφιζε: για το περίφημο άλμπουμ της Falkland Road (1984) πέρασε τρεις μήνες κοντά στις πόρνες ενός δρόμου στη Βομβάη:

300D-001-001 300D-001-002 300D-001-003 300D-001-004 Alleyway behind Falkland Road. 300D-001-006 300D-001-007 300D-001-008 300D-001-009 300D-001-010 300D-001-011 300D-001-012 300D-001-013 300D-001-014 300D-001-015 300D-001-016 300D-001-017 300D-001-018 300D-001-019 300D-001-020 300D-002-021 300D-002-022 300D-002-023 300D-002-024 300D-002-025 300D-002-026 300D-002-027 300D-002-028 300D-002-029 300D-002-030 300D-002-031 300D-002-032 300D-002-033 300D-002-034 300D-002-035 300D-002-036 300D-002-037 300D-002-038 300D-002-039 300D-002-040 300D-003-041 300D-003-042 300D-003-043 300D-003-044 300D-003-045 300D-003-046 300D-003-047 300D-003-048 300D-003-049 300D-003-050 300D-003-051 300D-003-052 300D-003-053 300D-003-054 300D-003-055 300D-003-056 300D-003-057 300D-003-058 300D-003-059 300D-003-060 300D-004-061 300D-004-062 300D-004-063 300D-004-064 300D-004-065 300D-004-068 300D-004-070 300D-005-099 300D-007-126 300D-120-007 300D-123-017 300D-125-001 300D-125-007 300D-128-020 300D-147-004 300D-160-008

Για το Ward 81 (1979) έμεινε έξι βδομάδες στην γυναικεία πτέρυγα της ψυχιατρικής κλινικής του Όρεγκον:

300B-001-022 300B-002-037 300B-003-24A 300B-004-033 300B-005-13A 300B-006-036 300B-007-017 300B-008-008 300B-008-029 300B-009-026 300B-010-025 300B-011-005 300B-012-29A 300B-013-16A 300B-014-033 300B-015-024 300B-016-035 300B-017-028 300B-018-024 300B-019-032 300B-019-035 300B-020-010 300B-021-025 300B-022-019 300B-023-025 300B-024-028 300B-025-026 300B-026-13A 300B-027-030 300B-028-010 300B-029-005 300B-029-020 300B-030-023 300B-031-033 300B-032-18A 300B-033-07A 300B-034-035 300B-035-09A 300B-036-019 300B-037-004 300B-038-013 300B-039-030 300B-040-022 300B-041-014 300B-041-021 300B-041-034 300B-042-010 300B-043-03A 300B-043-09A 300B-044-002 300B-044-012 300B-045-014 300B-046-031 300B-047-011 300B-048-030 300B-049-034 300B-050-004 300B-051-005 300B-052-027 300B-053-028 300B-054-22A 300B-055-029 300B-055-030 300B-056-013 300B-057-003 300B-057-36A 300B-058-005 300B-059-023 300B-060-037 300B-061-028 300B-062-021 300B-063-027 300B-064-001 300B-065-025 300B-066-008 300B-067-024 300B-068-025 300B-069-011 300B-069-026 300B-070-006 300B-070-022 300B-071-009 300B-072-032 300B-073-15A 300B-074-034 300B-074-035 300B-106-28A 300B-117-022_pn 300B-165-034_pn 300B-182-13A_pn 300B-191-14A_pn 300B-024-025_pn 300B-214-004_pn 300B-224-15A_pn 300B-280-030_pn 300B-309-036_pn

Το project της με τίτλο Street kids εξελίχθηκε σε ταινία, το Streetwise, που παρακολουθεί για μήνες μια ομάδα άστεγα παιδιά του Σιάτλ, και κυρίως τη 14χρονη (διάσημη, πλέον) Tiny.

150526-maryellen-mark-streetwise-01 150526-maryellen-mark-streetwise-02 150526-maryellen-mark-streetwise-03 150526-maryellen-mark-streetwise-04 150526-maryellen-mark-streetwise-05

Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της τέχνης της είναι η καθαρότητα και η φαινομενική απλότητα της εικόνας. «Μου αρέσουν τα αληθινά πράγματα», έλεγε. «Οι καλύτερες ιδέες είναι πράγματα που δεν είναι περίπλοκα». Παρόλο που συνεργάστηκε με μεγάλους σκηνοθέτες φωτογραφίζοντας τα γυρίσματα σπουδαίων ταινιών (Αποκάλυψη τώρα!, Κατς 22, Σατυρικόν), η Μαρκ δεν έπαψε ποτέ να ενδιαφέρεται για το τι συμβαίνει στις παρυφές της κοινωνίας. «Οι εμμονές μας παραμένουν λίγο πολύ οι ίδιες σε όλη μας τη ζωή. Η δικιά μου είναι οι άνθρωποι».

01 02 03 04 05 07 08 09 10

* * *

Εδώ άλλες αναρτήσεις από την κατηγορία Εικαστικά

Το dim/art στο facebook




from dimart http://ift.tt/1FPEaFh
via IFTTT

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου