Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου 2016

Οι επιπτώσεις της εξέλιξης της τυπογραφίας στο ψήσιμο της ρέγκας

—του Τέλη Σαμαντά—

Υποθέτω πως οι παλαιότεροι θα θυμούνται —και οι νεότεροι θα έχουν ακούσει— πως μια ρέγκα για να ολοκληρώσει την προσωπικότητα της ως μεζές είναι αναγκαίο να ψηθεί. Εξίσου, υποθέτω, γνωστό είναι πως τη ρέγκα την ψήνουμε με εφημερίδα. Να όμως που, με το πέρασμα των χρόνων, σχεδόν εξέλιπε η «ιερή» —για πολλούς— διαδικασία αυτή, που δεν περιοριζόταν μόνο στο οικογενειακό τραπέζι αλλά εκτεινόταν μέχρι και στους εξώστες ορισμένων κινηματογράφων, και στις σχολικές αίθουσες ορισμένων —«υποβαθμισμένων», θα τα ονομάζαμε σήμερα— εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.

Τι ακριβώς όμως άλλαξε με τον χρόνο και η ρέγκα είναι δύσκολο πλέον να ψηθεί σωστά με εφημερίδα;

Μα, η ίδια η εξέλιξη της τυπογραφίας. Και εξηγούμαι: τη ρέγκα την ψήναμε με εφημερίδα γιατί το χαρτί της, με το που του βάζαμε φόκο, άρπαζε αμέσως και παρήγε έντονη φλόγα. Αυτή ακριβώς η έντονη φλόγα ήταν που προσέδιδε στη ρέγκα την πιο έντονη γεύση της και διευκόλυνε από την άλλη και το γδάρσιμο της. Έλα όμως που εξελίχθηκε η τυπογραφία: και το χαρτί με τα χημικά που του πρόσθεσαν και τα πιο προχωρημένα μελάνια που χρησιμοποιούνται πλέον (πράγμα στο οποίο, παρεμπιπτόντως, οφείλεται και το ότι δε λερώνονται πια τα δάχτυλα μας –ασχέτως αν από ορισμένα έντυπα λερώνονται για τελείως διαφορετικούς λόγους) αφαίρεσαν από τις εφημερίδες το χαρακτηριστικό να φουντώνουν αμέσως. Αντιθέτως, αργοκαίγονται, με αποτέλεσμα και η ρέγκα να μην ψήνεται σωστά και μια κάποια οσμή από τα μελάνια –ελαφρότατη μεν, αλλά σαφής για τους ειδήμονες- να τη διαποτίζει.

Τι κάνουμε τότε, μπορεί κάποιος να ρωτήσει. Προσωπικά έχω επιλέξει τη μέθοδο του εμποτισμένου με καθαρό οινόπνευμα βαμβακιού: παράγει σχεδόν το ίδιο αποτέλεσμα, σε μικρότερο χρόνο αλλά χωρίς το χάζι της εφημερίδας που αναδιπλώνεται εξαιτίας της φωτιάς. Προσοχή, βεβαίως: σχετικά ψηλά από το βαμβάκι η ρέγκα γιατί αλλιώς θα μυρίσει οινόπνευμα –αντί για τυπογραφικό μελάνι. (Δεκτή οποιαδήποτε άλλη σοβαρή πρόταση).

Υ.Γ. Το κείμενο αυτό γράφτηκε για να αναρτηθεί στο dim/art στη στήλη: «Τότε και σήμερα –χρήσιμες πληροφορίες». Τέτοια στήλη δεν υπάρχει όμως. Καταγγέλλω το dim/art και τον αρχισυντάκτη του για τη λικβινταριστική ταχτική τους να επιμένουν να μην έχουν μια τέτοια —εξαιρετικά χρήσιμη και κρίσιμη— στήλη και καλώ το λαό σε αγώνα διαρκείας μέχρι την τελική νίκη.

regga1

* * *

Εδώ άλλες αναρτήσεις από την κατηγορία Διάφορες παρεκβάσεις

Το dim/art στο facebook

Το dim/art στο twitter

instagram-logo

img_logo_bluebg_2x


Στο:Διάφορες παρεκβάσεις Tagged: Τέλης Σαμαντάς

from dimart http://ift.tt/2gp7nRt
via IFTTT

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου