Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2016

Η Κόρη

karag-laz

Αυτό δεν είναι τραγούδι #874
Dj της ημέρας, η Χριστίνα Παπαβασιλείου

Όταν λέμε κόρη ή νύφη, τι σας έρχεται στο μυαλό; Άσπρα πέπλα και χαρές. Γι αυτό όμως είμαι εγώ εδώ, για να σας το χαλάσω. Θα μιλήσω για τις άλλες κόρες και νύφες, της λαϊκής προφορικής παράδοσης, τις υποχθόνιες που πρωταγωνιστούν στους θρήνους, στα αποκριάτικα δρώμενα ως αναπαράσταση «μαύρης» νύφης και σε άλλες τελετουργίες του κύκλου του ανθρώπινου βίου. Σε τραγούδια που είναι ανίερα-ιερά, γιατί αναφέρονται στα σεξουαλικά ταμπού, σε «παραβατικές» και εξωκοινωνικές και παράλογες συμπεριφορές: εξώγαμες γέννες, βιασμούς, αρπαγές γυναικών, παιδοκτονίες, πατροκτονίες και μητροκτονίες, φόνους ερωτικού πάθους, ζήλειας, φθόνου, τιμής, παράνομους έρωτες, νεκροφιλία, αιμομιξία — ό,τι και να καταφέρετε να βάλετε στο μυαλό σας υπάρχει σε αυτά τα τραγούδια, ακόμα κι αυτά που δεν θα σκεφτόσασταν ποτέ ή που θα σταυροκοπηθείτε και μόνο με την υπόνοια της σκέψης τους,  αλλά  τραγουδιούνται με θρησκευτική σημασιοδότηση και λατρευτική επιτέλεση στο πλαίσιο  των χριστιανικών γιορτών και σε παράλληλες με τις χριστιανικές τελετουργικές δράσεις. Εγώ θα πιάσω μόνο τα «ελαφρώς» θανατερά.

Το 15Αύγουστο, στη Βλάστη Κοζάνης, χορεύουν χωρίς συνοδεία μουσικών οργάνων, με τη συμμετοχή όλης της κοινότητας, την ιερή κοιμώμενη κόρη, τιμώντας τόσο την χριστιανική όσο και την προ-χριστιανική, συμβολική επίσης, την υποχθόνια, λέγοντας στους στίχους του τραγουδιού ότι κυλιέται μέσα στα λουλούδια, καταγής, η αναγεννώμενη κόρη της προφορικής θρησκευτικής και λατρευτικής παράδοσης, αυτής που περιοδικά, εποχικά επιτελεί το χθόνιο ύπνο-θάνατό της χάριν της αναβλάστησης, της ευκαρπίας, της ευγονίας. Όπως στην Θεσσαλία οι Λαζαρίνες, ως εν δυνάμει υποψήφιες νύφες, τραγουδούν το Πάσχα την Μαρουδιά, που περιγράφει μια κόρη μέσα σε υπόγειο χώρο η οποία σκάβει όχι με κάποιο τσαπί αλλά με τα χέρια και τα νύχια της, να βγάλει ασημόχωμα, για να θαφτεί, να πραγματοποιήσει κάθοδο  στα έγκατα της γης. Η χθόνια Μαριόλα στο ηπειρώτικο μοιρολόι πάλι στις 15 Αυγούστου καλείται κι εδώ να κάνει τα χέρια της τσαπιά προκειμένου να πραγματοποιήσει μαγικά την ετήσια άνοδό της από τον κάτω στον απάνω κόσμο. Η αναφορά στο «ν΄αγναντέψει αντίπερα πώς τρώνε και πώς πίνουν» δηλώνει το τελετουργικό πλαίσιο στο οποίο καλείται να συμμετέχει ως ιερή συνδαιτυμόνας.

Σήκω, Μαριόλα μ’, απ’ τη γη κι από το μαύρο χώμα, ψυχή, καρδούλα μου.  -Με τι χεράκια η μαύρη να σ’κωθώ, χεράκια ν’ ακουμπήσω, ψυχή, καρδούλα μου.  -Κάμε τα νύχια σου τσαπιά, τις απαλάμες φτυάρια, ψυχή, καρδούλα μου.  -Ρίξε το χώμα από μεριά, τις πέτρες ‘πο την άλλη, κι έβγα, Μαριόλα μ’, να σε ιδώ, κι άπλωσε το χεράκι σου και πιάσε το δικό μου.  Το μνήμα μ’ εχορτάριασε κι έλα να βοτανίσεις,  να χύσεις μαύρα δάκρυα, ίσως και μ’ αναστήσεις.

Στο τραγούδι της Δέσπως, η φωνή που βγάζει η υποχθόνια κόρη από τον κάτω κόσμο —εδώ ως μάνα— παραγγέλλει να «παραχώσουν» και το παιδί της που «δεν μερώνει», γιατί ακόμα και οι πλούσιοι, θρεπτικοί καρποί της μηλιάς και της κυδωνιάς δεν αρκούν για να το θρέψουν. Αδιανόητο για μια θνητή μάνα, εδώ όμως φαίνεται να φέρει αναβλαστική συμβολική αξία, ότι δηλαδή το παιδί θα αναγεννηθεί μαζί με τη μάνα ως ο σπόρος μέσα στο χώμα, αφού η βλάστηση (μηλιά και κυδωνιά) στον απάνω κόσμο δεν είναι επαρκής να το θρέψει και να το παρηγορήσει.

Η Αναστασά στην Πελοπόννησο ανακαλείται να ξυπνήσει από έναν ύπνο-θάνατο, ως χθόνια, θεϊκή πλην αναστάσιμη, όπως στο ακριτικό τραγούδι το οποίο ο Ν. Πολίτης τιτλοφορεί  «Αχιλλεύς και Πενθεσίλεια», που παραπέμπει στο σχετικό αρχαίο μύθο και σε νεκροφιλία, 

κι ο γρίβας ήταν πονηρός πολύ πονηρεμένος
κι έσκαψε με τα νύχια του και με τα πέταλά του
και βγήκε η κόρη μελαψή και βγήκε η κόρη μαύρη
σταυρό κρατεί στα χέρια της βαγγέλιο στην ποδιά της
ούλοι φιλιούνε το σταυρό ούλοι τ’ άγιο βαγγέλιο
φιλώ και ’γώ τη μελαψή στα μάτια και στα φρύδια

 Κι επειδή μάλλον σας μαύρισα την ψυχή κι είστε έτοιμοι να σταματήσετε την ανάγνωση, σταματώ πρώτη εγώ, χαρίζοντάς σας ένα τραγούδι, συχωρέστε με, αλλά θα είναι ανάλογο του παραπάνω κειμένου.

* * *

Κάθε βράδυ, ένας συνεργάτης ή φίλος του dim/art διαλέγει ένα τραγούδι — ή, μάλλον όχι· αυτό δεν είναι τραγούδι, ή δεν είναι μόνο ένα τραγούδι: είναι μια ιστορία για ένα τραγούδι. Στείλτε μας κι εσείς ένα τραγούδι που δεν είναι τραγούδι στο dimartblog@gmail.com. 

Εδώ άλλα τραγούδια που δεν είναι τραγούδια

Το dim/art στο facebook

Το dim/art στο twitter

instagram-logo

img_logo_bluebg_2x


Στο:Αυτό δεν είναι τραγούδι Tagged: Μουσική, Χριστίνα Παπαβασιλείου

from dimart http://ift.tt/2fMwt8V
via IFTTT

«With us or against us»

—του Παναγιώτη Πούτου για τη στήλη Παροράματα και ημαρτημένα

Στην Ελλάδα τα πάντα τα ζούμε μέσα από τον παραμορφωτικό φακό της ελληνικής πραγματικότητας. Η πόλωση ανάμεσα σε αριστερούς και δεξιούς κάθε τόσο βρίσκει νέο πεδίο αντιπαράθεσης. Κάποιοι θεωρούν πως η πραγματικότητα είναι ασπρόμαυρη και ότι η δική τους πλευρά είναι πάντα η άσπρη. Το πιο πρόσφατο περιστατικό είναι ο θάνατος του Φιντέλ Κάστρο.

To ότι υπήρχαν στην ελληνική Αριστερά πολλοί θαυμαστές του καθεστώτος της Κούβας και του Φιντέλ Κάστρο (παρά τον αυταρχισμό, τις διώξεις αντιφρονούντων και άλλες αρνητικές πλευρές) το γνωρίζαμε. Έπρεπε όμως να πεθάνει ο Κάστρο για να μάθουμε πόσοι ήταν οι ευαίσθητοι υπερασπιστές (και ειδήμονες) των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Κούβα. Πλημμύρισε το ελληνόφωνο διαδίκτυο με βίντεο, άρθρα και αναρτήσεις που σύγκριναν τον Κάστρο με τον Τσαουσέσκου, τον παρουσίαζαν ως στυγνό δικτάτορα που σκότωσε χιλιάδες και ζούσε με χλιδή, όπως ο Καντάφι, ενώ ο κουβανικός λαός πεινούσε. Αν προσπαθήσεις να αποστασιοποιηθείς έστω και λίγο από την θέση τους, είναι ανυποχώρητοι: ο Κάστρο ήταν ένας στυγνός αιμοσταγής δικτάτορας. Αν δεν είσαι μαζί τους, είσαι εναντίον τους. Ή καταδικάζεις ή θαυμάζεις τον Κάστρο.

Στην πραγματικότητα αυτοί οι αρθρογράφοι και σχολιαστές δεν έχουν κανένα ενδιαφέρον για τον κουβανικό ή για οποιονδήποτε λαό. Πρόκειται για την επιθυμία να αποκαθηλώσουν τον Φιντέλ, ο οποίος παρέμεινε ως το τέλος σύμβολο για τους αριστερούς στην Ελλάδα και τον κόσμο. Όλα περνάνε φιλτραρισμένα μέσα από την ελληνική πραγματικότητα: οι αριστεροί έχουν εικόνισμα τον Φιντέλ, οι δεξιοί πρέπει να τον αποδομήσουν.

Εννοείται πως ούτε οι αριστεροί έχουν επαρκείς δικαιολογίες για τον ηγέτη που αποθεώνουν και για τα εγκλήματα του καθεστώτος του (ή για τα εγκλήματα των κομμουνιστικών καθεστώτων γενικότερα), αλλά η στάση τους δεν είναι θέμα αυτού του άρθρου. Το θέμα αυτού του άρθρου είναι η χρήση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ως εργαλείου για την προώθηση συγκεκριμένης πολιτικής ατζέντας.

Το 2014 στην επιτροπή κατά των βασανιστηρίων στη Γενεύη η Mary McLeod, εκπροσωπώντας τις ΗΠΑ, δήλωσε: «δεν μείναμε πιστοί στις αξίες μας, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που έχουν αποτυπωθεί στις Συμβάσεις της Γενεύης. Όπως έχει παραδεχτεί ο πρόεδρος Ομπάμα, ξεπεράσαμε τα όρια και αναλαμβάνουμε την ευθύνη».

Είναι πολύ χρήσιμο εργαλείο τα ανθρώπινα δικαιώματα, όταν τα χρησιμοποιείς για να κάνεις πολιτική (όμως τότε δεν ενδιαφέρεσαι για τα ανθρώπινα δικαιώματα). Όταν πρόκειται για τις ΗΠΑ, η προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων είναι κτήμα τους. Τα οικειοποιούνται με τον όρο «οι αξίες μας». Μπορούν βέβαια να τα παραβιάσουν, να παρακάμψουν τον ΟΗΕ για να εισβάλλουν σε χώρες, να συλλαμβάνουν πολίτες άλλων χωρών και να τους βασανίζουν χωρίς δίκη στο Γκουαντανάμο, αλλά πρόκειται μόνο για ένα παραστράτημα.

guantanamo-bay-calls-for-its-closure-london_993425

Ο Κάστρο, αντιθέτως, είναι στυγνός δικτάτορας. Καταπίεσε τα ανθρώπινα δικαιώματα, στραγγάλισε τις ελευθερίες, φυλάκισε τους αντιφρονούντες και επέβαλε μία δικτατορία. Θα το ακούσουμε και θα το διαβάσουμε πολλές φορές αυτό, περισσότερο από όσο θα ακούσουμε για άλλα καθεστώτα.

Αυτό που δεν του συγχωρείται είναι το ότι δεν άνοιξε την Κούβα στην οικονομία της αγοράς. Αν το είχε κάνει, οι ΗΠΑ θα τον στήριζαν και οι παρ’ ημίν ευαίσθητοι ανθρωπιστές θα τον είχαν ξεχάσει. Όμως ο Κάστρο δεν δέχτηκε να γίνει δορυφόρος των ΗΠΑ. Αν τα είχε κάνει όλα αυτά, οι αριστεροί ανά τον κόσμο δε θα τον είχαν ίνδαλμα. Αν τα είχε κάνει όλα αυτά, οι λαλίστατοι επικριτές του δε θα τον σχολίαζαν. Δε θα τους απασχολούσαν τα ανθρώπινα δικαιώματα, αν η Κούβα ήταν καπιταλιστική, όπως η Κίνα. Δε θα βρούμε πουθενά άρθρα τους για τη σφαγή της Τιεν Αν Μεν, για τα ανθρώπινα δικαιώματα στην Κίνα. Αυτοί που περιφέρουν τις τελευταίες μέρες τα θύματα του κουβανικού καθεστώτος είναι αδιάφοροι για τον κουβανικό λαό. Το ίδιο άλλωστε κάνουν και οι απέναντι.

Αντί επιλόγου, είναι χρήσιμο ένα ιστορικό παράδειγμα που επιβεβαιώνει ότι τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι ανίσχυρα στην πολιτική. To 1991 ο Νέλσον Μαντέλα επισκέφτηκε την Κούβα, αγκάλιασε τον Κάστρο και τον αποκάλεσε πηγή έμπνευσης για όλους τους ανθρώπους που αγαπούν την ελευθερία. Το ταξίδι του ήταν μέρος της προσπάθειας να μην αρθεί το εμπάργκο κατά του απαρτχάιντ. Οι ΗΠΑ -υπό την προεδρία τού Τζορτζ Μπους- το είχαν ήδη άρει, ενώ η ρατσιστική κυβέρνηση ντε Κλερκ παρέμενε στην εξουσία. Στη διάρκεια της παραμονής του στην Κούβα ο Μαντέλα ευχαρίστησε τον Κάστρο για την ενίσχυση που παρείχε στο Αφρικανικό Εθνικό Κογκρέσσο και δήλωσε πως οι νίκες του κουβανικού στρατού στην Αγκόλα κατά του στρατού τής Νότιας Αφρικής βοήθησαν στην αποδυνάμωση του απαρτχάιντ.

Πολλές δυτικές χώρες άσκησαν κριτική στην επιλογή τού Μαντέλα να έχει δεσμούς φιλίας με το καθεστώς του Κάστρο στην Αβάνα. Η απάντησή του ήταν η εξής: «Καταλαβαίνω ότι υπάρχει ποικιλία απόψεων σχετικά με την Κούβα. Ο λαός της Νότιας Αφρικής και το Αφρικανικό Εθνικό Κογκρέσο έχουν το δικαίωμα να έχουν τους δικούς τους φίλους και συμμάχους και στη συγκεκριμένη περίπτωση η Κούβα είναι φίλη μας. Μας συμβουλεύουν σχετικά με την Κούβα άνθρωποι οι οποίοι στήριζαν το απαρτχάιντ επί σαράντα χρόνια. Κανείς αξιοπρεπής άνθρωπος δε θα δεχόταν ποτέ συμβουλές από αυτούς που ποτέ δε νοιάστηκαν για εμάς στις πιο δύσκολες στιγμές».

mandela_und_fidel

* * *

Εδώ άλλες αναρτήσεις από τη στήλη Παροράματα και ημαρτημένα

Το dim/art στο facebook

Το dim/art στο twitter

instagram-logo

img_logo_bluebg_2x


Στο:Παροράματα και ημαρτημένα Tagged: Αφρικανικό Εθνικό Κογκρέσο, ΗΠΑ, Κούβα, Νέλσον Μαντέλα, Παναγιώτης Πούτος, Τιεν Αν Μεν, Φιντέλ Κάστρο, ανθρώπινα δικαιώματα, Mary McLeod

from dimart http://ift.tt/2fE7tW7
via IFTTT

Θυελλώδεις καταστάσεις

Κυριολεξίες #64

—της Εύης Τσακνιά—

%ce%b8%cf%85%ce%b5%ce%bb%ce%bb%cf%8e%ce%b4%ce%b5%ce%b9%cf%82-%ce%ba%ce%b1%cf%84%ce%b1%cf%83%cf%84%ce%ac%cf%83%ce%b5%ce%b9%cf%82

Θυελλώδεις καταστάσεις

#tip: πατήστε πάνω στην εικόνα —όχι να πατήσετε εσείς, κάντε απλώς κλικ— για να τη δείτε σε μεγάλο μέγεθος

Εδώ άλλες κυριολεξίες από την Εύη Τσακνιά και το dim/art

Το dim/art στο facebook

Το dim/art στο twitter

instagram-logo

img_logo_bluebg_2x


Στο:Κυριολεξίες Tagged: Εύη Τσακνιά, Κυριολεξίες

from dimart http://ift.tt/2gxee9b
via IFTTT

Το ποίημα της εβδομάδας 30/11

Ο Πολυαγαπημένος

—Τζελαλαντίν Ρουμί—
Μετάφραση: Γιάννης Υφαντής

Κάποιος χτύπησε την πόρτα του Πολυαγαπημένου. Μια φωνή ρώτησε: «Ποιος είναι;» «Εγώ», απάντησε ο επισκέπτης. Τότε η φωνή είπε: «Δεν υπάρχει εδώ χώρος για μένα και για σένα». Κι η πόρτα έμεινε κλειστή.

Ύστερα από χρόνια μοναξιάς και στερήσεων, ο άνθρωπος ξαναπήγε και χτύπησε την πόρτα του Πολυαγαπημένου. Η φωνή ρώτησε: «Ποιος είναι;» «Εσύ», απάντησε ο επισκέπτης. Κι η πόρτα άνοιξε.

* * *

Εδώ άλλα ποιήματα, άλλων εβδομάδων

Το dim/art στο facebook

Το dim/art στο twitter

instagram-logo

img_logo_bluebg_2x

 


Στο:Το ποίημα της εβδομάδας Tagged: ποίηση, Γιάννης Υφαντής, Λογοτεχνία, Τζελαλαντίν Ρουμί

from dimart http://ift.tt/2fPExsQ
via IFTTT