Διάλειμμα για διαφημίσεις #34
Η στήλη επιμένει στο θέμα «γιαπωνέζικες διαφημίσεις με δυτικούς πρωταγωνιστές» για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι ότι πρόκειται για ένα πεδίο που προσφέρεται για παρατήρηση του φαινομένου του «εκδυτικισμού» της Ιαπωνίας στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα, μετά την ήττα του ιαπωνικού ιμπεριαλισμού και εθνικισμού στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο — την απόλυτη και δραματική συντριβή του στη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι. Πρόκειται για εξαρετικά ενδιαφέρον πολιτισμικό και κοινωνικό φαινόμενο, ιδίως αν λάβουμε υπ’ όψιν ότι ο ακραίος αυτός «εκδυτικισμός» συνέβη στην τελευταία χώρα της Άπω Ανατολής (πιό Άπω δεν έχει, είναι θάλασσα). Ο δεύτερος λόγος που έχουμε κολλήσει με τις γιαπωνέζικες διαφημίσεις είναι ότι έχουν πλάκα. Μετά, λοιπόν, από τον Φράνσις Φορντ Κόπολα, τον Γούντι Άλλεν και τον Κουέντιν Ταραντίνο, ήρθε η σειρά του Άντι Γουόρχολ να τον δούμε να διαφημίζει τις κασέτες TDK εις άπταιστον ιαπωνικήν, σε μια διαφήμιση του 1983. Ο Γουόρχολ ήταν εξαιρετικά δημοφιλής στην Ιαπωνία και είναι κι αυτό ένα ενδιαφέρον θέμα — το ερώτημα, δηλαδή, αν η pop art υπήρξε αποκλειστικά εισαγόμενο είδος στην Ιαπωνία, στο πλαίσιο της ενσωμάτωσης της δυτικής κουλτούρας, ή αν, πέρα από αυτό, «συνομίλησε εσωτερικά» με στοιχεία της ιαπωνικής κουλτούρας και παράδοσης, τα οποία εντοπίζονται σε αρκετές —δυτικότροπες στην πρώτη ματιά— μορφές της σύγχρονης ιαπωνικής τέχνης.
* * *
Η διαφήμιση ως ταινία, ως αφήγηση, ως τέχνη, ως εύρημα, ως παγίδα, ως προπαγάνδα — ενίοτε και ως μπούρδα. Διαφημίσεις γυρισμένες από διάσημους σκηνοθέτες και μικρά αριστουργήματα αγνώστων δημιουργών. Τεκμήρια εποχής, κοινωνίας, οικονομίας, καθημερινότητας.
* * *
Εδώ άλλες αναρτήσεις από την κατηγορία: Διάλειμμα για διαφημίσεις
from dimart http://ift.tt/1eLq11h
via IFTTT
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου