Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2016

Στο μάθημα αινίγματα και στη ζωή ανοίγματα

Σημειώσεις μιας Φιλολόγου

—της Ρούλας Καλαρά—

Ας ανταποκριθώ μια φορά κυριολεκτικά στον τίτλο της στήλης κι ας μεταφέρω εδώ κάποιες σημειώσεις που βρήκα ψάχνοντας πρόσφατα στα χαρτιά μου από την εποχή που δίδασκα στο σχολείο. Πρόκειται για ένα τεστ που έβαλα κάποτε σε μια Τρίτη Γυμνασίου που της δίδασκα Νεότερη Ιστορία. Εννοείται ότι η Ευρωπαϊκή Ιστορία δεινοπαθεί στην ελληνική εκπαίδευση (αν υφίσταται κιόλας πραγματικά), κι είναι ευδιάκριτο αυτό στις επιλογές και την κουλτούρα των συμπολιτών μας. Τέλος πάντων. Μετά  τη διαπίστωση ότι πολλά παιδιά νόμιζαν πως οι άνθρωποι στην Ιστορία είναι κάτι σαν αγάλματα και άψυχες κούκλες, και προσπαθώντας να τραβήξω το ενδιαφέρον τους σε ένα άχαρο, γεμάτο κατεβατά με γεγονότα και χρονολογίες, βιβλίο, και να ζωντανέψω πρόσωπα και ιδέες, έφτασα να τους βάλω εν είδει διαγωνίσματος τα παρακάτω «αινίγματα», τα οποία αντιγράφω εδώ ακριβώς όπως τα βρήκα στις σημειώσεις μου. Οι ομοιοκαταληξίες και τα μέτρα είναι για τα πανηγύρια. Αλλά πόσο μα πόσο μού γλυκαίνει την ψυχή η νοσταλγία των ημερών που απαγγέλλαμε όλοι μαζί στην τάξη και μαθαίναμε γελώντας και παίζοντας.

ΘΕΜΑ ΠΡΩΤΟ

Ήμουν ένα τέρας ευφυΐας
μες στα σαλόνια της Πεφωτισμένης Δεσποτείας
μέχρι να με διώξουν οι κυράδες
έξαλλες απ’ των ιδεών μου τους μπελάδες.
Όπου έβρισκα παπά Καθολικό
με το κολλάρο και το ύφος το ξινό
της σάτιράς μου τα φαρμάκια
τον κάναν με τα κρεμμυδάκια
κι ο καρδινάλιος κι ο πάστοράς του
σε μένα έβρισκε το μάστορά του.
Όσο για της τρισάθλιας κοινωνίας το καθεστώς
ο κόσμος μας είν’ ο καλύτερος δυνατός!
Έτσι δε λέει κείνος ο ξύπνιος Μαθηματικός;
Γι’ αυτό κι ο ήρωάς μου ο Αγαθιάρης
κατέληξε στον κήπο του περιβολάρης!
Ποιος είμαι;

ΘΕΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ

Του Αριστοτέλη γνώριζα καλά τις ρήσεις
και της απόλυτης εξουσίας τις καταχρήσεις.
Δεν μ’αρεσε και τόσο η Δημοκρατία
αλλά μου άρεσε πολύ να διαιρώ στα τρία!
Πολιτεύματα και κλίκες και Εξουσίες
τα μοίρασα σε τρεις κατηγορίες
η μια να αντιτίθεται στην άλλη
και έτσι να ισορροπεί το καρναβάλι!
Εγώ ήμουν με των ιδεών την Αριστοκρατία
μα ήθελα να τσακίσω την απόλυτη εξουσία.
Ήξερα ότι οι Νόμοι είναι σχετικοί
και έχουν πνεύμα και ανθρώπινη ψυχή!
Έτσι, άλλαξα τα φώτα στη σκεψη την πολιτική
φέρνοντας στο προσκήνιο την αρχαία Σοφιστική!
Και, πριν να φύγω, σας ξαναλέω
κι αν δε μ’ακούσετε, εγώ δε φταίω:
όλα είναι σχετικά κι από τον άνθρωπο φτιαχτά!
Ποιος είμαι;

ΘΕΜΑ ΤΡΙΤΟ
Υπήρξα μελαγχολικός, ονειροπόλος και μοναχικός.
Δε μ’ άρεσε ο φανταχτερός των πόλεων πολιτισμός,
το χρήμα, οι εκκλησίες, ο δεσποτισμός.
Προτίμησα της Φύσης την πλατειά ελευθερία
αλλά μετριασμένη απ’τη Δημοκρατία,
αφού δε γίνεται αλλιώς,
εκτός κι αν ζήσεις μοναχός!
Και είπα σ’ όλες τις ανθρώπινες γενιές
συγκαιρινές μου και μελλοντικές:
-Φτιάχτε συμβόλαιο κοινωνικό
με υπογραφές από εκλεγμένους και λαό,
η Βούληση η Γενική να ‘ναι θεμέλιο και βάση
και ν’ ανατρέπει όποιον πάει να τη γελάσει!
Γι’αυτό οι νεότεροι με ονομάσαν ριζοσπάστη.
Έγινα ίνδαλμα του κάθε επαναστάτη
και στης Ευρώπης όλα τα μήκη και τα πλάτη
απλώθηκαν οι ρεμβασμοί μου ενός μοναχικού διαβάτη…
Ποιος είμαι;

Εννοείται ότι πήραν όλοι 20!

fun in class

* * *

H Ρούλα Καλαρά θυμάται επεισόδια και σκηνές από τη θητεία της στο δημόσιο ελληνικό σχολείο, στο οποίο εργάστηκε επί 30 συναπτά έτη. Ιστορίες αστείες, σκληρές, τραγελαφικές, φαιδρές ή στενάχωρες, όπως ακριβώς και το ελληνικό σχολείο που τόσα χρόνια τώρα περιμένει τη μεταρρύθμιση που δεν γίνεται.

* * *

Εδώ άλλες αναρτήσεις από την κατηγορία  Σημειώσεις μιας φιλολόγου

Το dim/art στο facebook

follow-twitter-16u8jt2 αντίγραφο




from dimart http://ift.tt/1pifH6N
via IFTTT

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου